Proč se vůbec zajímat o mixování z cédéček?
Krocení blýskavých kotoučků aneb mixování z CD jak ho vidí Airswing, díl 1
Existují vůbec nějaké argumenty hovořící ve prospěch audio CD coby média k diskžokejské produkci? Kdyby žádné takové neexistovaly, neexistoval by tento článek, nevyrábělo a nepoužívalo by se spousta mixážních CD přehrávačů, nevyšlo a nevycházelo by na CD spousta k mixování určené muziky a nebylo by spousty dalších věcí. Nebyla by hlavně fůra hudebních klubových zážitků - to je narážka na jeden z nejpádnějších důvodů, proč stojí za to se v dnešní době zaobírat tak nemoderním médiem, jako je audio CD.
Všimněte si schválně, kolik DJů včetně nejhvězdnějších jmen při svém vystoupení kromě gramofonů občas prožene i CD přehrávač. Jsou si totiž vědomi, že v současnosti patří CD k bezkonkurenčně nejpohotovějším a nejlevnějším platformám pro DJe a producenty v jedné osobě. Tím myslím fakt, že vzhledem k dostupnosti a ceně zapisovatelných CD médií v kombinaci s naprosto běžným osazováním počítačů CD-R mechanikou či neméně dostupnými audio CD rekordéry skýtají právě malé stříbrné disky vytouženou možnost zahrát večer v klubu track, který jsem si odpoledne stvořil. Dovolit si něco podobného s vinylovou deskou může jen poměrně úzká skupina hudbotvůrců, kteří neváhají investovat v přepočtu do naší měny běžně šestimístné sumy do zařízení zvaného vinyl cutter neboli vyřezávačka na vinylové desky. Bez zajímavosti určitě není ani aspekt životnosti média při jeho následném používání - u vypáleného CD srovnatelná s lisovaným, u vinylové desky nahrané na cutteru (takové desce se říká dub-plate) lze obvykle počítat s pouze několika desítkami (velmi vzácně stovkou) přehrání bez znatelné kvalitativní újmy na zvuku.
Škarohlídi mohou namítat cosi o tom, jak některé kluby nejsou vybaveny mixážními CD přehrávači a kterak tedy mé zdejší úvahy mají povážlivou koncepční trhlinu. Ale! Ale...pozor, přátelé, pro mne, jakožto hudebníka toužícího své výtvory instantně demonstrovat i ve svých DJ-setech, nepředstavuje zmíněná skutečnost pražádnou překážku. Vzhledem k poměrně dlouhé době, po kterou kompaktní disk figuruje na trhu jakožto médium pro mixující DJs, je logické, samozřejmé i chválabohu pravdivé, že onen trh již nabízí slušný výběr specializovaných CD přehrávačů. A mezi nimi mi nečiní potíž zvolit si a za přijatelnou cenu pořídit takový model, který mi bude vyhovovat nejen po stránce obsluhy a funkční výbavy plus provedení a kdovíjak ještě, ale také který splní požadavky na zařízení, jež budu ochoten s sebou vozit po klubech. Takže skladné, lehké, odolné, spolehlivé...a navíc, CD přehrávač připojíte během pár vteřin ke kterémukoli běžnému mixpultu, takže to kliďánko stihnete v rámci střídání...
Zajisté, soudobý stav technologií zná i ještě funkčně půvabnější nosiče než je audio CD, ale zatím se mu díky krátké působnosti na trhu příliš neblíží zejména co se týče nabídky hardware (přehrávačů/rekordérů) - buď nevyhoví z hlediska přenosnosti nebo obsluhy či funkční výbavy. Resumé si můžete udělat sami; mně z toho audio CD vychází přinejmenším co do poměru nákladů a úsilí k přínosu jako ideální platforma pro co nejrychlejší klubové prezentování vlastní tvorby.
Což ovšem stále nevyčerpává argumenty svědčící pro DJsko-mixážní užití audio cédéček. Určitě nejsem sám, kdo měl doma ještě před započetím úvah o DJingu slušnou hudební sbírku právě na CD...hrát i z CD znamená moci i tuto část svého hudebního archivu seriózně používat při vystoupeních...a vězte, že některé muzikální klenoty vlastněné na kompaktech bych na vinylu sháněl velmi obtížně, popřípadě na něm vůbec nikdy nevyšly (exkluzívní tracky pro kompilace atd.).
Nebudu se zde pouštět do vyčerpávajícího srovnání CD a vinylu jakožto mixážních médií - za cíl předchozí části tohoto článku si kladu spíš odstranění podivuhodně rozšířené předsudkové averze vůči míchání z CD a uznání CD jako média přinejmenším důstojně sekundujícího snad nesmrtelným černým deskám. Pokud se mi podařilo vás předcházející informační sprškou alespoň lehce nahlodat ve smyslu vážnějších úvah na téma CD-mixing, pak je na čase tematicky pokročit směrem návodným, tedy zabývat se metodickou stránkou mixování z CD.
Protože způsob, jakým hudební obsah CD nosičů budete v praxi používat, závisí do značné míry na zvoleném hardware (přístrojích), načrtněme si, co vlastně po soudobém mixážním CD přehrávači můžete a co dokonce v rámci doporučení přímo musíte (ve vlastním zájmu) vyžadovat.
DJ Airswing