Jak mixovat z CD?
Krocení blýskavých kotoučků aneb mixování z CD jak ho vidí Airswing, díl 3
Pokud jste při výběru mixážního CD hardware dbali mých rad a pořídíli si přístroj s okamžitým startem ze spolehlivě automaticky vyhledávaného startovacího bodu, solidně řešeným pitchcontrolem a racionálně pojatým dorovnáváním, máte zpoloviny vyhráno, neboť právě tohle jsou zásadní faktory, které určují, nakolik snadný či obtížný pro vás CD mixing bude a moje zdlouhavé rady měly za cíl dovést vás samozřejmě k co nejsnadnější variantě. V optimálním případě tedy máte před sebou přístroj, jehož obsluha svou přívětivostí a pohotovostí předčí i velmi kvalitní DJský gramofon.
Pravidla beatmixingu jsou pro gramofon i CD totožná - v případě dobrého CD přehrávače máte usnadněný start (prostě na začátku prvního beatu zahajujícího frázi ťuknete na Play...na gramofonu musíte začátek najít sami a pak desku správným způsobem vypustit, což vyžaduje trochu tréninku a zvyk na konkrétní typ gramofonu). Pokud máte dobře fungující Master Tempo, můžete dorovnávat skoro libovolně razantně, což zase srovnání rychlostí oproti gramofonu nebo méně vybavenému CD playeru jedině urychlí. Jinými slovy, při troše usilovného tréninku můžete rychlostí a hladkostí mixu z CD strčit do kapsy i pověstné vinyložongléry-technomágy. I proto je kvalitní CD přehrávač vhodný jako třetí zdroj, když vám mixování ze dvou už nepřipadá dost uspokojující.
Protože, jak jsme si řekli na začátku tohoto povídání, CD bereme jako platformu vhodnou pro prezentaci vlastních hudebních výtvorů, mějte toto na paměti právě při tvorbě vaší vlastní muziky. Zní to možná zvláštně, ale jedná se o čistě racionální počin - pokud komponujete klubové tracky, které do setu hodláte z CD vmixovávat, není od věci myslet na princip, podle nějž CD přehrávač automaticky najíždí počátek skladby a na předpoklady pro rychlé a úspěšné rovnání rychlostí skladeb - namísto vzletně ambientních inter nebo postupně se vynořujících perkusí zahájit bez skurpulí prostým beatem v plné hlasitosti se zkrátka pro mixážní účely vyplatí a zejména pak na CD, z něhož na rozdíl od tradičních vinylů není vizuálně patrný průběh skladby (ovšem jsou tu první CD-vlaštovky i v tomto směru, které se pokoušejí o vizuální zobrazení dynamiky zvukového záznamu). A něco, co určitě říkám zbytečně, protože to každý DJ-skladatel samozřejmě ví (a taky ví, že si tohle musí vyzkoušet) - CD přehrávač užívaný ke hraní mé autorské tvorby si musí rozumět s platformou CD-R a od věci není ani podpora CD-RW.
A ještě jeden tip závěrem: jestli se zrovna nacházíte ve fázi, kdy se s nevelkým obnosem chcete do DJingu po hlavě vrhnout a víte, že chcete časem používat CD přehrávače i gramofony, pořiďte si na tréninkové pracoviště jeden CD přehrávač a jeden gramofon - tím se v rámci výuky zacvičíte z zacházení s obojím a CD player navíc můžete hned od počátků kariéry příležitostně brát na hraní s sebou...a k tomu doma ušetříte dost místa.
Tolik s přáním mnoha mixážního zdaru a úspěchů u publika s vlastními nahrávkami
DJ Airswing