Vinyl.cz // on-line Vinyl Shop

Tipy a triky - první beat

Chcete začít hrát? Není nic jednoduššího ani těžšího. Když jsem se poprvé postavil ke gramofonům, necítil jsem nic než hrůzu a zmatek. V hlavě mi blikaly takové otázky jako třeba: JAK? CO? KDE? CO TO UDĚLÁ? NEUTEČE TO, KDYŽ NA TO ŠÁHNU? Naštěstí tu byl jeden hodný strýček, který mi vysvětlil, co znamenají až mysticky znějící slova jako: první beat, breakdown, plocha, accappela, crossfader, a tak. O to, abyste podobnou hrůzu jako já nemuseli pociťovat i vy, bychom se rádi postarali. Ano, už slyším jak se rozsvěcují žárovičky ve vašich mozkovnách. Budeme vašim strýčkem.

První věc, kterou bezpodmínečně musíte zvládnout je srovnat rychlosti (i když někteří hrají i bez toho, ale mezi ty jistě nechcete patřit, že). To je možné proto, že každý track má, díky mašinkám, na kterých vzniknul, svůj přesný rytmus. Jasně že některé beaty jsou zvuky živých bicích nástrojů, ale stejně je pak někdo nasamploval a prohnal sequencerem nebo nějakým jiným zařízením, takže rytmus každého tracku by měl být pravidelný. Správně měl by, a tak je to se vším. Proto berte na vědomí, že žádná z následujících rad neplatí stoprocentně (a ani to není na sto procent). Nicméně, díky pravidelnosti rytmu, má každá skladba určítý počet BPM (Beats Per Minute). House, Garage a Breakbeat jsou obvykle někde kolem 130 BPM, Hardcore a Drum’n’Bass asi na 170 BPM, Techno a Trance někde mezi. Trochu jinde je Hip Hop a Trip Hop, asi tak na 90 BPM.

Všechna ta „TU“ a „C“ jsou uspořádána v jistou strukturu. Vše se točí okolo magického čísla 4. Základem je, jak je track „nasmyčkovaný“ (po kolika beatech dochází ke změně). Každý takt má čtyři beaty (Tuc Tuc Tuc Tuc). Skladba je většinou složena v takových smyčkách, že po čtyřech taktech (16 beatech) dochází k drobné změně a po dalších čtyřech taktech (32 beatech) k větší. Tou je u většiny skladeb návrat na začátek smyčky a jedeme dále. Na začátku každé sekce (32 beatů neboli 8 taktů), ze kterých je track postaven, je tzv. PRVNÍ BEAT (úplně první Tuc na desce, poté každé první Tuc na začátku smyčky), který je zaklínadlem celého míchání.

Jak už jsme si vysvětlili, skladby jedou ve smyčkách, proto je třeba aby tyto seděly na sobě (teda, zas tak důležité to není ale věřte mi že je to lepší a libozvučnější, to si můžete sami vyzkoušet). Toho, aby to sedělo, docílíte tím, že posadíte první beat desky, kterou chcete pustit, na první beat desky, která hraje. No a to je všechno. Ale pozor, přestože to zní dost jednoduše, zas taková sranda to není. Budete muset hodně cvičit, než se v tom moři beatů přestanete ztrácet. Až se vám podaří nasadit první beat na první beat a udržet ho tam během rovnání rychlostí, máte vyhráno. Potom už stačí jenom cvičit, aby váš mix byl co nejpřesnější.

S fází, která přichází teď, si nejspíš budete muset poradit sami. Obávám se, že není žádný způsob, jak vám poradit s rovnáním rychlostí (jestli na to má nějaký trik někdo z vás, budeme za něj rádi). Chce to prostě zkoušet a zkoušet a najednou to přijde. Někdo to chytne dřív někdo později. Hlavně neházejte flintu do žita, až si doma všechno zapojíte a zjistíte, že vlastně neumíte hrát. Já osobně jsem házel gramofony z okna asi dvacetkrát. Jsou mezi námi i takové talenty, které se ke gramcům postaví a ejhle, hned je tu mix. Osobně si myslím, že to, jak rychle se naučíte rovnat rychlosti, ještě neříká vůbec nic o tom, jak budete hrát.

Ještě pár tipů na závěr:

  • Někteří tvrdí, že aby vám struktura tracku, chytání prvního beatu, atd přešlo rychleji do krve, je dobré pro úplné začátky použít dvě stejné desky.
  • Sázejte vždycky první beat na první beat (když jenom rovnáte rychlosti tak to není bezpodmínečně nutné, ale i tehdy to má svůj význam)
  • Rychle posuňte pitch tam, kde by podle vás zhruba měl být, potom posunujte pomaleji.
  • Napřed srovnávejte desky rukou na talíři, až potom na pitchi.

Pak tu ještě máme několik chytáků, na které není třeba nutně myslet, protože nejsou tak časté, ale budete-li o nich vědět, může vás to zachránit minimálně před špatnou náladou.

  • Některé skladby jsou prostě špatně udělané a mohou nepatrně měnit tempo (třeba v plochách, při změnách, atd.). Nic zvláštního se neděje, stačí postrčit talíř gramofonu. Chyba je, když se necháte ošálit a pošoupnete i pitch control.
  • Některé tracky občas mají nějaký ten taktík navíc, jako osvěžení (nejrůznější samply, vokálek, samotné beaty, prostě cokoliv), a nebo se jim občas naopak vytratí. Opět žádná tragedie, ale je třeba mít na paměti, že první beat je rázem někde jinde.
  • Někdy není první tuc na desce prvním beatem, jak jsem vám tvrdil před chvílí. Vychytejte si, kde začíná celá fráze.
  • Některé skladby mění tempo (sorry pár jich je :))
  • Má-li skladba opravdu tučný kopák (neboli bass/kick drum), může být tento lehce matoucí při rovnání rychlostí a je lepší se orientovat podle výšek.