Vinyl.cz // on-line Vinyl Shop

Tipy a triky - mix

Milý mixuchtiví přátelé. Naučili jste se srovnat tempo desek, a proto je tu opět váš strýček Jehlička, aby se vám pokusil naznačit cesty, kterými se můžete dále ubírat.

Máte na gramofonech dvě stejné desky. Pitch control na 0% a zkoušíte si co dál. A tak to bude pořád. Nečekejte, že vám někdo řekne, jak udělat mix. Jste svéprávní a navíc máte svůj vkus a jistě byste nechtěli deformovat svůj styl podle nějaké příručky. Takže opakuji, na všechno musíte přijít sami, protože jedině tehdy to bude váš mix a jedině tehdy to má smysl. Pokusíme se vám zde pouze poskytnout pár rad a tipů. Ty ovšem vychází z naší zkušenosti a našeho vkusu, takže se na nás klidně můžete víte co. Tento díl bude také věnován především těm kdo začínají s rovnými beaty, což ovšem neznamená, že se tu jungleový nebo hip hopový začátečník nemůže dozvědět pár užitečností.

Takže beaty máme srovnané ale co teď s tím. Důležitost prvního beatu jsme si vyložili už minule, takže jste připraveni. Připravte se také na to, že tím jak se budete stávat přesnějšími a přesnějšími, budete chtít být ještě přesnější a ještě přesnější. Tím přijdete o trochu té radosti z hudby, ale odměnou vám budou ty mixy, které se opravdu povedou. Hlavně klídek, přesnost není všechno. Zatím nekoukejte na korekce, teď se budeme zabývat otázkou kdy a co.

Tak, pro začátek si vezměte nějaké jednodušší desky s jasným beatem a méně zvuky. První beat na první beat. Stáhněte basy, nebude to tak velký chaos. Vytáhnout šavli rychle nebo pomalu? Jestli rychle, tak na začátku fráze. Pomalu tak, aby zde nastal vrchol. Tak a už se to rozjíždí. Poslouchejte, potom rukou jemně desku popožeňte, nebo naopak zpomalte. Tohle bude (aspoň ze začátku) probíhat metodou pokus-omyl, časem se zacvičíte. Další otázka je, kde na to šahat. Jestli pozorujete DJe po klubech, víte, že to každý dělá jinak, vyzkoušejte si co vám sedí. Na razantnější pohyby je lepší ruka na talíři, na jemnější stačí sevřít stříbrný váleček ve středu talíře mezi prsty a pootočit (tady upozorňuji, že vy, co jste si nekoupili Technicsy to máte o něco náročnější). Jestli srovnáváte s jedním sluchátkem na uchu, občas si ho odkryjte a zkontrolujte přesnost jenom z odposlechů. Tak sedí? „Teď by to chtělo něco s těmi korekcemi“, říkáte si. Ale co? Nejběžnější je všechno stáhnout a míchat přes výšky, postupně přes středy vygradovat a prohodit basy. Vše se dá učinit i opačně, nebo jakkoliv jinak. Haha, tady to máte. Běžnější konec mixu je třeba stáhnout basy a výšky a nechat jenom vokál, nebo jiný samplík. Vše záleží jenom na vaší fantazii a výkonnosti mixáku. Záleží taky na tom jak dlouhé mixy se vám líbí. Jste-li na krátké, chce to rychlejší prsty na korekcích, jestli máte rádi delší, musíte víc přemýšlet, které desky do sebe můžete pustit. Když se vám potom do sebe zakousnou dva vokály, nezní to nic moc, apod. Vůbec je třeba dávat pozor, abyste to nepřebouchali, méně je často více. Ale opakuji, cvikem vám to všechno přejde do krve.

Pár rad na závěr. Ta světélka na mixu mají svůj účel. Není vůbec třeba pálit to do plných. Radši držte výstup dole a vytáhněte hlasitost na zesilovači. Určitě jste si všimli, že světélka mají různou barvu od zelené, přes žlutou až k červené. Červená neznamená, že se váš mix chystá vybuchnout, ale čím míň jich bude svítit, tím lépe. Také korekce vůbec není třeba přetahovat až na maximum, často stačí když jdou jen lehce přes nulu (nula znamená, že deska hraje tak jak je zmasterovaná).