Vinyl.cz // on-line Vinyl Shop

Tipy a triky - mixpult

Mixpult je mozkem celého systému, vede sem spousta kablíků a odtud jenom jeden (jasně, jestli máte dva zesilovače, tak dva). Taky to ve vás vyvolává poníženou úctu? Výborně. Hned v úvodu, bych rád zboural jeden poměrně rozšířený názor. Poté co už máte za sebou výběr gramofonů a přenosek, máte pocit, že to nejdůležitější je za vámi. Omyl. Jestli si koupíte mix, který vám nebude vyhovovat, budete s ním mít hodně trápení (věřte, že vím o čem mluvím). Na druhou stranu je tu několik poměrně prověřených, rozšířených a ne příliš drahých přístrojů, ať už jde o produkty firmy Gemini, nebo Numark. Značek na trhu je poměrně dost od levnějších po dražší. Na vrcholu této hory se třpytí bájný Rodec. Někteří výrobci dost experimentují v oblasti designu a stavby mixu a jeden se občas nestačí divit, jak nelogicky někdy dokáží knoflíky umístit. Mixy jsou různé, nicméně většinu prvků mají společných.

Minimum, které potřebujete jsou dva kanály. Chcete-li si jednou s kámošem (nebo dokonce sami) zahrát na čtyři gramofony, potřebujete minimálně ještě jeden kanál, abyste mohli propojit dva mixy. Každý kanál je obvykle rozdělen na vstup pro Phono (neboli gramce) a Line (cd, deck, cokoliv). Typ vstupu je přepínatelný. Každý kanál má svůj vertikální fader (aneb šavli) a korekce. Od shora dolů to bývá gain, výšky, středy a - světe div se - basy. Jsou i mixy, které něco z uvedeného postrádají (obvykle korekci středů, nebo gain), ale jak už jsem řekl, je to podle mě minimální nutná výbava. Pod šavlemi se nachází crossfader - modla všech hiphoperů světa. Crossfader plynule přehazuje výstup z obou šavlí (pakliže jsou samozřejmě vytažené). Dále tu máme sekci věnovanou výstupu do sluchátek. Tady najdete hlasitost a volbu kanálu. No a nakonec tu jsou master, balance a ještě jeden master - tentokrát pro odposlech - obvykle je označen jako sub level nebo booth. Podívejme se ještě na zadní stranu. Vedle již zmíněných vstupů pro phono a line u jednotlivých kanálů tu máme uzemnění (ten šroubek), výstupy do zesilovače (AMP), zesilovače odposlechu (SUB, BOOTH), a nahrávání (REC). Všechno to většinou šlape v cinch kabelech.

KOREKCE

Začněme odshora. Gain je něco jako další kontrola hlasitosti. Nejde ale tolik o hlasitost výstupu. Na tu máte šavle. Jde spíš o kontrolu vstupu. Každá deska je totiž vylisovaná a zmasterovaná trochu jinak. Abyste mohli úrovně vstupu vyrovnat je tu gain. Korekce máte třeba i na equalizéru své věže, takže asi není třeba se jim nějak obsáhleji věnovat. Při výběru mixu ale berte na vědomí, že některé mixy mají korekce rozdělené lépe a některé hůře. Poměrně častým problémem je překrývání výškové a středové korekce. Tím, že stáhnete výšky potom přicházíte i o středy, což se vám určitě líbit nebude. Zajímavou vychytávkou jsou různé kill switche a cuty. Stisknutím kill switch vyvoláte stejný efekt, jako stažením korekce na minimum, což je docela zábavná funkce a třeba v technu se s tím dá docela vyhrát. Cut znamená, že se dá korekce stáhnout až do úplné nicoty, což je opět docela švanda. Ovšem toto už jsou zase nějaké ty triky navíc a pochybuji, že je třeba při hraní hip hopu použijete. Je jenom na vašem vkusu, jak budete korekce používat, touto cestou také směrujte své úvahy při nákupu mixu. Nejdůležitější je, jak bude mix znít, a jak má rozdělené korekce, takže si ho určitě nechte předvést a pozorně poslouchejte. Mix se stane pro kvalitu zvuku nejdůležitější součástí vašeho systému.

CROSSFADER

Někdo hraje crossfaderem, někdo na vertikálních faderech a crossfaderu se ani netkne. Každý mix má také crossfader stavěný trochu jinak, co se jeho zvuku týče. To jakou má fader křivku (jakým způsobem se navzájem kanály prolínají při posunu faderu ze strany na stranu) je poměrně důležité pro všechny. Jde hlavně o to, co a jak chcete hrát. Jsou v podstatě tři základní druhy této křivky. Jedna je spíš pro hiphopery, jedna spíš na house. Pro koho je ta třetí, si vůbec nejsem jistý, ale to vysvětlím dále. Takže si rozmyslete, kde zhruba jste a vybírejte. Nejde ani tak o to, kterou muziku máte radši, ale spíš jak budete hrát. Jeden crossfader je lepší na scratching, jiný na plynulý beatmix.. Ovšem nic vám nebrání, abyste (pakliže budete míchat spíš na vertikálních faderech) hráli house a měli „scratchovací“ crossfader.

Důležité je jak plynule přechází na crossfaderu výstup z kanálu na kanál. Při scratchování budete potřebovat hodně rychlý přechod už blízko u strany, takže pásmo, kde oba kanály hrají naplno je poměrně široké. Naopak pro beatmix je lepší pozvolná křivka, kde oba kanály mají stejnou úroveň jenom uprostřed crossfaderu. Potom je tu ještě třetí druh této křivky, kdy při posunu faderu ze strany na stranu, první kanál ztrácí (nebo ještě nenabyl) z plné hlasitosti ještě před tím, než druhý kanál vyjede na plno. To je podle mě dost k ničemu a radši se takovému crossfaderu vyhněte.

Trigger? Transform? Punch in? Punch out? Flip? Co vlastně dělají tyto podezřelé knoflíky vedle crossfaderu? Pochybuji, že to někdo skutečně ví. Jejich funkce se lehce mění mix od mixu, ale v zásadě slouží zhruba k tomu co můžete udělat s faderem sami. Po stisknutí nahodí (shodí) druhý kanál bez ohledu na to co je s jeho šavlí, takže se s tím dá opět docela pohrát a potrickovat o něco snadněji než s faderem, ale zároveň je to na nic. Co se týče scratchování, umožní vám pár lehčích tricků, ale na serióznější scratche potřebujete hlavně dobře udělaný crossfader. Flip údajně prohazuje kanály na faderu, ale neptejte se mě, k čemu by to mohlo být dobré. Takže pohrajte si s nimi, ale zároveň se to naučte i na faderu.

MONITORING

V podstatě se jedná o sekci sluchátek a LED display. U většiny mixů najdete knoflík, nebo fader, kterým si můžete plynule přidávat do sluchátek i druhý kanál, než ten který máte zapnutý. To vám umožní snáze poznat, že se desky rozjíždějí. Některé mixy údajně dokáží poslat každý kanál do jiného sluchátka (ale osobně jsem žádný takový neviděl), což by teoreticky mělo eliminovat problém se zpožděním zvuku z odposlechu. Co se týče LED displaye, myslím, že není třeba ho přeceňovat, ale svou funkci bezpochyby má. Umožňuje, abyste vyrovnali úroveň vstupu ještě před tím, než vytáhnete šavli, čímž dosáhnete čistějšího mixu, ale cvičené ucho tohle zvládne také.

DALŠÍ

Panning/Ballance - Někdy pro každý kanál zvlášť, někdy jenom pro celkový výstup. Jak jistě víte umožní vám posunovat zvuk od levého kanálu k pravému, čímž se dá (při citlivém použití ve správnou chvíli) bezpochyby pár lidí na party pěkně zblbnout.

Beat light - ehm ehm. Je to prostě diodka, teda ehm dvě, obvykle po stranách crossfaderu, která ehm bliká při každém beatu ehm ehm. Takže když blikají obě diody ve stejnou chvíli tak máte srovnáno a hurá na mix. ehm. OMYL ! Diodky se rozsvěcí při silnějším basu, takže třeba na speed garage reagují oprvdu vtipně. Doporučuji se na ně vůbec nedívat.

BPM meter - Je to podvod? Těžko říct. Pomůže vám? Těžko říct. Jednak si ho raději pořádně otestujte, vzhledem k vyspělosti technologie stoprocentně přesný stejně nebude. BPM meter analyzuje tempo skladby a zobrazuje ho v LED formě. Komplikovanější beaty ho můžou úplně zbláznit. A hlavně, v klubu jsem ještě neviděl ani jeden, takže doma budete třeba hrát jako pámbů, ale v jinde už to bude horší. Podle mého názoru může spíš uškodit, než pomoci.

Efekty (v poslední době často k vidění na modelech firem Pioneer a Roland) - platí totéž jako výše. Může to být velikánská legrace, dostanete zvuk zase trochu někam jinam, ale Rodec, který se válí na stolech většiny klubů žádné nemá, takže se na ně příliš neupínejte.